van Jaufenpas naar en over Brennerpas.

Vilpian – vrijdag 17 augustus 2018 – dag 54 – km 3296.

Het eten in de pizzeria gisteravond  was bepaald niet Italiaans maar eerder bruut Germaans. Veel te veel vlees en veel te weinig groenten. Maar met de glimlach en te veel verf.

Vanmorgen, de bomma is aan zet, een grote bak koffie met wat melk, ik ben de lauwe latte beu gezopen, en een broodje kaas. De sektedames zitten naast me en willen allerlei weten, of niet weten dat hangt er maar vanaf. Beetje wolken, niet dramatisch, op naar Merano. Dat is een levendig druk, wat sjiek stadje, niet zo bijzonder, maar net als Bolzano, fris en een centrum waar fietsers en voetgangers het voor het zeggen hebben. Aan de voet van de Alpen en aan de ingang van het Passertal.

De uitweg is druk, de files, vooral richting stad van kilometers. Lang heb ik daar geen last van, want er loopt een fietspad langs het water van Tirolo tot aan de voet van de Jaufenpas.

Dus weinig last van de drukte. Ik klim ondertussen zo’n 300 meter. De beklimming begint op 600 meter en ik moet naar 2098. Dat gaat over 20 km. en dat brengt mij op een gemiddelde van zo’n 7%. Ik verwacht een lange en zware klim. Maar na een kop koffie begin ik er welgemutst aan. Wat kan me na de strada del Assiette nog maken. De Jaufenpas dus. Mooi, zonder twijfel, prachtige vergezichten. Om 14.00 u. begin ik de klim en ik denk rond zes uur boven te zijn. Deze pas is, zoals Alpe d’Huez door trimfietsers, geannexeerd, hier door de Tempeliers van het asfalt. Wil u een totale afkeer krijgen van dit soort lieden, één adres de Jaufenpas. Het gaat van fatsoenlijke motorrijders, ja die bestaan (5%) tot volstrekte idioten (75%). Klereherrie, overdreven snelheid, waaghalzerij. Eentje rijdt me tegen zo’n 90 per uur voorbij, alleen op zijn achterwiel. Zie mij mama, nooit losgekomen van de moederborst. Er zijn er ook op drie wielen, Meunièrelijders denk ik maar. Maar het stopt niet. Alleen, in groep, maar vooral in drommen. Mijn toch al lichtjes beschadigd mensbeeld loopt hier nog meer haverij op. Eentje van die Tempeliers staat langs de kant van de weg. Rode motor, zijn hand rust op zijn rode helm, beschilderd met zwarte goudomrande vlammen. Geringd lederen pak, geharnast in de rug. Zijn bierbuikje en dubbele kin staat dan weer in schril contrast met de stoerheid die hij wil uitstralen. Hij heft zijn rechterhand met daarin een colafles van een liter. Hij giet cola in zijn lijf. Ecce Homo 21.

Op 1700 meter, bocht 11, valt mijn motor stil. Geen krent noch rozijn kan die weer in gang trekken. Nergens een plaatsje voor de tent. Alleen maar schuine, steile kanten. Toch dringt een overnachting op de pas zich op. Als ik uit de bomenzone kom, zie ik boven mij de nog resterende bochten en klimmen. Ik kreun, het hele lijf komt in opstand. Kleine berghut, annex café. En ja ik mag hier mijn tentje zetten. Blij als een kind, de zonnekoning te rijk. Versailles in de bergen. Ik eet er spek en kaas en brood en drink een biertje. Alle leed verweg. Ik praat wat met de waardin. Hoe zit dat hier met dat Duits. Zuid-Tirol heeft een grote autonomie, zegt ze. Duits is mijn moedertaal en op school is Italiaans tweede taal. Wil je in een openbaar ambt komen, dan moet je beide talen beheersen. Fijne vrouw, van de bergen. De nacht is koud op bijna 2000 meter. De wind wiegt de tent. De pas valt stil.

Jaufenpas – zaterdag 18 augustus 2018 – dag 55 – km 3349.

De ochtend is grijs en koud. Op de pas nog bijna geen verkeer. Klimmen, nog niet opgewarmd, mijn rechteknie doet pijn. Het sputtert. Heel het lijf wringt tegen. Maar eens warmgereden gaat het beter.

Wat nog rest van de pas had ik gisteren niet meer gehaald. Boven ben ik de enige, op twee werkmannen na, in het enige café op de pas. Ik laat twee hete koppen koffie in mijn lijf lopen, en een vettig broodje met salami. Windstopper dicht en de diepte in. De omgekeerde beweging, maar nu snel en resoluut. De eerste Tempeliers zijn op pad. De diepte wenkt, soms al te verleidelijk. Motorrijders zien niks, behalve het asfalt. Ik kan het weten, want in een afdaling tegen vijftig tot zestig per uur, kan je je geen omzien permitteren. Warm beneden. Op naar de Brenner, vandaag nog zal ik in Oostenrijk zijn. De Brenner is 1375 hoog, die moet ik op mijn één been kunnen halen, en halleluja, er is een Brenner-fietspad. Dat is aanvankelijk een beetje fietsenpesterij. Het loopt langs tegen de bergwand hooggelegen dorpen. Steile klimmen en dan de zuurgewonnen hoogtemeters terug afstaan, in alweer onnozele afdalingen. Langs en over en onder de drukke weg. Maar rust en weer aandacht voor bloemen en planten en … er vliegt hier een prachtige knalgele vlinder rond, zwarte randen in de vleugels. Er kruipt een adderje over de weg, altijd even schrikken, vooral als het rechtop gaat staan en zijn giftanden laat zien. Dan kom ik na een paar steile bochten op een ravel. Het gaat nu tegen een gezapig tempo omhoog. Het fietspad loopt ten lange leste evenwijdig met de secondaire weg, de autoweg en de spoorweg. Brenner, dikke darm door de Alpen. Boven is er de voltallige commeriële mensenkloterij. Zelfs een imaans koopcentrum.

Maar goed dat had ik ergens in een uithoek van mijn brein ingecalculeerd. Geen lastige klim, geen glorieuze afdaling. Drukke weg, geen fietspad, toch heel mooi bij momenten het Wipptal. Dorpen met beschilderde huizen. Mooie vergezichten op de Alpen. Natters, klimmen want daar is ergens een camping.

Compleet verziekte boel. Aanschuiven aan een balie, plekje op een veldje. 21€, Italiaans bijna. Maar met een brochure op glanspapier. Met de fiets? Van België. En de auto? Geen auto. Van België? Man geef me een plekje voor de nacht en geef die glitter-brochure aan de volgende.